διαβάζεται...
Αναρτήσεις

ΜΕΙΩΣΕΙΣ… ΧΩΡΙΣ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ Η ΕΥΔΑΠ


11,6% ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΑ 6 ΚΥΒΙΚΑ ΚΑΙ 2,2 € Η ΜΕΙΩΣΗ ΣΤΑ 60 ΚΥΒΙΚΑ ΤΟ ΤΡΙΜΗΝΟ

Του ΝΙΚΟΥ ΓΕΩΡΓΑΚΑΚΗ

Ανακοινώθηκε την παραμονή των Χριστουγέννων η Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής με τα νέα τιμολόγια υπηρεσιών της ΕΥΔΑΠ. Η απόφαση εκδόθηκε βάσει της 17979/28-3-13 απόφασης του ΔΣ της ΕΥΔΑΠ

Για μεγάλο χρονικό διάστημα η κυβέρνηση διαφήμιζε πανηγυρικά, επικείμενες μειώσεις στο νερό.

 

Ακολούθησε η ανακοίνωση του Δ.Σ. της εταιρείας, που έκανε λόγο για «μειώσεις για τις περισσότερες κατηγορίες κατανάλωσης νερού. Με αυτήν η μείωση για τον μέσο καταναλωτή (30 κ.μ. το τρίμηνο) είναι της τάξεως του 1,6%», ενώ στην σχετική απόφαση του ΔΣ αναφερόταν πως με την απόφαση αυτή η ΕΥΔΑΠ:

« 1. Ανακουφίζει τα βαρύτατα πληττόμενα νοικοκυριά και κυρίως εκείνους που ζουν σε μικρά ή πολύ μικρά διαμερίσματα και εντάσσονται στα τιμολόγια της 1ης και 2ης κλίμακας. Ο μέσος καταναλωτής νερού (10 m3 τον μήνα ή 30 m3 το τρίμηνο), θα δει μείωση της τάξης του 1,6 %, ο δε πολύ φτωχός ή ο έχων την ελάχιστη δυνατή κατανάλωση (5 m3 τον μήνα), θα δει μείωση της τάξης του 2,4%, ενώ τελικά όλοι επωφελούνται, ανεξαρτήτως κατανάλωσης.

 2. Βοηθάει, έστω και οριακά τις επιχειρήσεις, άρα και την ανάπτυξη, με μείωση του επαγγελματικού τιμολογίου της έως και 1,0%.

 3. Ενισχύει το κοινωνικό της πρόσωπο με μείωση κατά 20% και επέκταση του φιλανθρωπικού της τιμολογίου σε ιδρύματα, όπως άσυλα, γηροκομεία, αλλά και φιλανθρωπικά ιδρύματα που φιλοξενούν σε μόνιμη βάση παιδιά.

 4. Βοηθάει τα νησιά μας με μείωση της τάξης του 21%, ενώ μειώνει και τις χρεώσεις στους Δήμους και το Δημόσιο

Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Σύμφωνα με τον πίνακα που αποτυπώνει τις κυβερνητικές αποφάσεις;

  • Οι μειώσεις στα τιμολόγια της οικιακής κατανάλωσης είναι της τάξης του 1-1,5 %
  • Η ανακοίνωση της εταιρείας αποσιωπά σκοπίμως την αύξηση του μηνιαίου πάγιου τέλους σε 3 € το τρίμηνο (από 1,68 € και 2,6 € σε 3.00 € για τη κλίμακα μέχρι τα 60 κυβ. το τρίμηνο). Αυξήσεις δηλαδή από 15 έως 79% που εξατμίζουν τις όποιες μειώσεις και επιβαρύνουν όλους, ανεξάρτητα από την κατανάλωση, επιβαρύνοντας υπέρμετρα τις μικρές καταναλώσεις.

Σύμφωνα με τον «Πίνακα διάρθρωσης του τιμολογημένου νερού» για το 2012, τα δύο πρώτα κλιμάκια του γενικού τιμολογίου της ΕΥΔΑΠ (0-15 Μ3 και 16-60Μ3 το τρίμηνο) κατανάλωσαν το 92,64% ( 48,19% και 44,45%) του συνολικά τιμολογημένου νερού. Από αυτό και υπολογιζοντας το τι θα πληρώσουν οι καταναλωτές, προκύπτει ότι:

  • Όσοι τιμολογούνται με την ελάχιστη κατανάλωση (6 κυβ. το τρίμηνο) έχουν αύξηση του πληρωτέου ποσού κατά 11,6%
  • Όσοι έχουν κατανάλωση μέχρι 12 κυβ. το τρίμηνο έχουν αύξηση του πληρωτέου ποσού. Ελάχιστη μείωση έχουν όσοι καταναλώνουν 13 – 15κυβικά.
    Άρα για τους μισούς περίπου καταναλωτές του οικιακού τιμολογίου που ανήκουν στην 1η κλίμακα (48,19%) δεν υπάρχει καθόλου μείωση (για κάποιους υπάρχει και αύξηση), ενώ για την 2η κλίμακα το μέγιστο της μείωσης φτάνει τα 2,2 το τρίμηνο (!)
  • Η αύξηση του πάγιου τέλους, πέρα του ότι εξανεμίζει την μείωση του τιμολογίου, μεταβιβάζει την μείωση των εσόδων από τις υψηλές καταναλώσεις, που μειώνονται διαχρονικά, στις μικρές που αυξάνονται λόγω της οικονομικής κρίσης. Μεσοσταθμικά, λοιπόν εκτιμούμε πως η ΕΥΔΑΠ, αντί για μείωση εσόδων θα έχει αύξηση τους, σε σχέση με τα έσοδα που θα είχε με το ισχύον καθεστώς μέχρι δηλαδή την έκδοση της ΚΥΑ.
  • Η ενίσχυση των επιχειρήσεων είναι γενικά άνευ σημασίας αφού μια επιχείρηση με 1000 κυβ. κατανάλωση ωφελείται μόλις 8 ευρώ. Όμως κάποιες συγκεκριμένες επιχειρήσεις (πχ ΕΛΠΕ) που και ως σήμερα τυχαίνουν ιδιαίτερης εύνοιας θα συνεχίσουν να έχουν αυτή την εύνοια όπως φαίνεται και από τη διάταξη που αναφέρει πως «με πρόταση του ΔΣ της ΕΥΔΑΠ .. δύναται να χορηγούνται εκπτώσεις σε ειδικές κατηγορίες πελατών που τιμολογούνται με «βιομηχανικό επαγγελματικό τιμολόγια».

Το ουσιαστικό μας λοιπόν συμπέρασμα, είναι πως η αναπροσαρμογή των τιμολογίων της ΕΥΔΑΠ, κάθε άλλο παρά ωφελεί ουσιαστικά τους καταναλωτές αλλά αξιοποιείται από την κυβερνητική προπαγάνδα επικοινωνιακά.

Οι όποιες μειώσεις στην χρέωση της κατανάλωσης αντισταθμίζονται και με το παραπάνω με την αύξηση του πάγιου τέλους, που εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε αύξηση των εσόδων παρά την ονομαστική μείωση τιμολογίων κατανάλωσης που είναι ανεπαίσθητη.

Γενικά δηλαδή η ίδια η απόφαση της κυβέρνησης όπως αποτυπώνεται στον πίνακα της κυβέρνησης δεν επιβεβαιώνει την επίμονη προπαγάνδα των τελευταίων ημερών για μείωση των τιμολογίων της ΕΥΔΑΠ.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ

Με βάση την αρχή πως το νερό είναι κοινωνικό αγαθό και ανθρώπινο δικαίωμα και ότι όλοι έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε καθαρό πόσιμο νερό όσο γίνεται φθηνότερο, θα παλέψει στην κατεύθυνση πολύπλευρης ελάφρυνσης των καταναλωτών, θεωρώντας σαν προϋπόθεση μια Δημόσια ΕΥΔΑΠ στην υπηρεσία της κοινωνίας, ΔΕΝ μπορεί η ΕΥΔΑΠ να έχει κερδοφορία, την οποία μάλιστα αυξάνει εντυπωσιακά, μέσω του εκβιασμού των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, με τη διακοπή, ή την απειλή διακοπής, πρόσβασης στο καθαρό πόσιμο νερό και με τη συμπίεση των μισθολογικών και άλλων παροχών των εργαζομένων και να προσφέρει αυτό το κέρδος μονόπλευρα στους μετόχους, στους πολύ μεγάλους καταναλωτές, στις εργολαβίες το   κεφάλαιο ευρύτερα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ μάλιστα, αλληλέγγυος στη δοκιμαζόμενη κοινωνία προτείνει εμπράκτως τη στήριξη των πιο ευάλωτων στρωμάτων και μέσω της ΕΥΔΑΠ που θα λειτουργεί με κοινωνικά κριτήρια.

Στην κατεύθυνση αυτή διεκδικεί:

1. Καμία διακοπή υδροδότησης σε νοικοκυριά (σπίτια μόνιμες- κύριες κατοικίες οικογενειών, σε κτίρια δομών υγείας-παιδείας-πρόνοιας-αλληλεγγύης.

 2. Λεπτομερής ενημέρωση των καταναλωτών πριν τη διακοπή υδροδότησης ή την αφαίρεση του μετρητή

Στις περιπτώσεις πραγματικής και αποδεδειγμένης οικονομικής αδυναμίας, και πριν γίνει εφαρμογή των διατάξεων του ΚΕΔΕ (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων), χωρίς να κόβεται το νερό ή να αφαιρείται ο μετρητής, να δίνεται δυνατότητα:

  1. Διαγραφής του συνόλου των προστίμων και των προσαυξήσεων και αναστολής επιβολής νέων προστίμων και προσαυξήσεων.
  2. Διακανονισμού σε πολλές δόσεις, χωρίς προσαυξήσεις.
  3. Περίοδος χάριτος με πάγωμα χρεών, χωρίς πρόστιμα και προσαυξήσεις  (1ή 2 χρόνια).
  4. Ελάχιστη δωρεάν κατανάλωση, 100 λίτρα ημερησίως ανά άτομο, (9 κυβικά το τρίμηνο ανά άτομο) και χρέωση της επιπλέον κατανάλωσης με το οικιακό τιμολόγιο της ΕΥΔΑΠ ..
  5. Με δεδομένο το υψηλό κόστος επανασύνδεσης του νερού, να αποφασιστεί δωρεάν επανασύνδεση για όλες τις ευάλωτες κατηγορίες που προαναφέρθηκαν.
  6. Αναστολή μέτρων αναγκαστικής είσπραξης.
  7. Να συμπεριληφθούν στον Χάρτη Υποχρεώσεων προς τον Καταναλωτή της ΕΥΔΑΠ μέτρα για τη διευκόλυνση της εκπλήρωσης των οικονομικών υποχρεώσεων των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

10.  Τη δυνατότητα λήψης περαιτέρω μέτρων ενίσχυσης και στήριξης των πολιτών που περιλαμβάνονται στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Τα μέτρα αυτά να ισχύουν και για περιπτώσεις νοικοκυριών που αφορούν σε ενοικιαζόμενο σπίτι, χωρίς επιβάρυνση του ιδιοκτήτη.

Συγκεκριμένα τα παραπάνω μέτρα πρέπει να ισχύουν για όλους τους άπορους (πιστοποίηση με εγγραφή στα μητρώα απόρων των Δήμων), για μακροχρόνια άνεργους (βεβαίωση ΟΑΕΔ, εκκαθαριστικό εφορίας), και για όλες τις οικογένειες με εισόδημα κάτω από το όριο φτώχειας σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

Η πρότασή μας αυτή δεν αφορά την ΕΥΔΑΠ μόνο σήμερα, που αναφέρεται ότι πηγαίνει προς ιδιωτικοποίηση «καθαρή» και με… προίκα 300 εκατ. ευρώ , αλλά ασχέτως των οικονομικών δεδομένων της, θεωρώντας πως το κοινωφελές έργο των Δημόσιων Επιχειρήσεων πρέπει να χρεώνεται και να καλύπτεται από τον Προϋπολογισμό.

Advertisements

Συζήτηση

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.